Menü Bezárás

Mikor kell enni és mennyit?

Szerintem nem mondok újdonságot azzal, hogy nem léteznek olyan alapanyagok és olyan okosságok, amelyek mindegyikünkre igaz. Különbözőek vagyunk… különbözik az életmódunk, anyagcserénk, táplálkozási – sportolási szokásaink és még az ízlésünk is. Távolról megítélni, hogy vajon az olvasónak éppen mire van szüksége elég nehéz!

Viszont, ha mégis érdekelnek olyan alapelvek, arányok, hogy miket érdemes követni, akkor jó helyen jársz.

Naponta többször, kevesebbet enni?

Igen! Naponta ajánlott legalább 5 alkalommal étkezni, 3-4 óránként. Ennek nem az a lényege, hogy dugig együk magunkat minden étkezéskor, hanem hogy, az egy napra vetített étkezések kiegyenlítsék egymást. Ha tudjuk tartani a fent említett étkezési szokásokat, akkor elkerüljük, hogy energiasokkot kapjon a szervezetünk és a vércukorszintünk ingadozzon. Ennek köszönhetően, nem lesz falási rohamunk és nem leszünk gyorsan újból éhesek. Ha sikerül tartani a napi többszöri étkezést, akkor egy olyan rendszert tudsz magad köré építeni, amiből hidd el, nem akarsz majd kilépni, pl. rájössz, hogy nem kell nasiznod, ugyanis nem vagy éhes napközben.


Este 6 után enni?

Igen lehet! Sokan esküsznek arra, hogy este 6 után már nem szabad enni. Sokkal inkább azzal kell foglalkozni, hogy este 6 után mit eszünk? Ugyanis lefekvés előtt ajánlott, hogy 3-4 órával korábban együnk. Biztosan tapasztaltad már te is, ha későn vacsoráztál, pláne nehezebb ételt, nehezebben tudtál elaludni. Az hogy mit vacsorázz este, függ attól, hogy aznap miket ettél és hol tartasz éppen a makrótápanyagok bevitelével (szénhidrát/fehérje/zsír). Azt gondolom vacsorára sok zöldséggel, magas fehérjebevitellel nem lőhetünk mellé.


Kihagyhatom a reggelit?

Nem, ez kötelező! Ez a nap legfontosabb étkezése. Akik egészséges és fenntartható diétát/életmódot szeretnének folytatni, kötelező reggelizniük. Ezt a szokást egyszerűen muszáj beiktatni reggel és megtanulni, hogy reggelizni igenis kell, ilyenkor fogjuk megkapni a kellő lendületet egész napra. Akik eddig nem reggeliztek, azoknak ajánlom, hogy fokozatosan vezessék be reggelente, így szépen napról napra hozzá tudják majd szoktatni a szervezetüket a reggelizéshez.


Mennyit is kell innom?

Tudjuk jól, hogy a megfelelő folyadékfogyasztás elengedhetetlen. Ezen nincs mit szépíteni, naponta 2-3 litert meg kell inni! Ha az a típus vagy, aki elfelejt inni, vagy nincs ideje napközben, akkor ajánlom, hogy állítsd be a telefonod, hogy óránként jelezzen, hogy „inni kell”! Hidd el 1-2 hét után már nem is kell a jelzés, mert hozzá fogsz szokni.  Lehet, hogy a sok jelzés idegesítő egy idő után, de hidd el, ez is érted van, nem ellened! Fokozatosan, ebbe is bele lehet rázódni.


Hogyan kell mértéket tartani, ha fogyni szeretnél?

Nos ez elég kényes téma! A fogyáshoz kalóriadeficitre van szükség, viszont nem mindegy, hogy milyen mértékben. A legtöbb ember, amikor diétázni kezd, azt gondolja, hogy gyorsan meg fog szabadulni a felszedett kilóktól és ezt el is várja. Természetesen ez működhet is, sikerülhet gyorsan fogyni. Ezzel ez a legnagyobb baj, hogy amint abba hagyják a „gyors fogyást”, és visszatérnek régi étkezési szokásukhoz, a leadott kilók mind visszajönnek. Ezt nevezik jojóeffektusnak (gyors fogyás utáni gyors visszahízás). Tartós és sikeres fogyás mértéke heti fél-1 kiló. Ha ennél több megy le, akkor szinte elkerülhetetlen a jojózás. Ha biztosan eredményeket szeretnél elérni, akkor pontos „kalóriadeficit beállításához” szakemberre van szükséged, aki felméri, hogy az eddigi táplálkozási és életviteli szokásaidhoz milyen mértékű változtatás szükséges.

Ebben tudok neked segíteni!